BIEGAJ Z CHICKSAMI!

Zima to dla sportowców pora roku jak każda inna. Bo przecież nie ma złej pogody, są tylko źle dopasowane ubrania. A moda na bieganie trwa – cieszą biegacze dzielnie przemierzający alejki nawet przy -20°C. Ale czy zimą również należy dbać o odpowiednią ilość białka w diecie? I co zrobić, kiedy jest trudniej o sezonowe produkty? Wyjaśniamy i radzimy!

Koniec z nudą

Utarło się, że sportowcy jedzą nudne posiłki – ryż, kurczaka i uzupełniają to wszystko proteinowymi shake’ami. Tak nie musi być, nawet zimą! Sztuką jest dbać o urozmaicenie potraw
i przekąsek, tak by dostarczały tyle wartości, ile powinny. Łatwo o rutynę i nudę. Co dostarczy Ci dużo białka?

Pokrój na mniejsze kawałki pół opakowania Chicks&Sport (43,5% białka w 100 g). Wymieszaj je z twarożkiem, który jest świetnym źródłem białka. Ten o niskiej lub zerowej zawartości tłuszczu posiada też cenną kazeinę – białko kazeinowe jest wolno trawione. Dodaj mocną w smaku rukolę i przekąska gotowa!

Kawałki Chicks&Sport świetnie sprawdzą się w połączeniu z jajkami, które jak wiadomo, są źródłem wysokojakościowego białka. Kromka pełnoziarnistego chleba, kawałki soczystych Chicks&Sport, pokrojone ugotowane jajko i odrobina awokado – w postaci plastrów lub pasty.

Chicks&Sport świetnie sprawdzą się też w sałatkach – urozmaicą je zarówno pod względem wartości odżywczych, jak i smaku. Sałata, ulubione warzywa, jogurt grecki, który jest bogaty w białko, kąski Chicksów. Wszystko posyp odrobiną orzechów – średnia zawartość białka wynosi 6 gr w 30 gr produktu. Sałatkę można też uzupełnić melonem, który jest źródłem cytruliny – wpływa na to, że do mięśni dociera więcej tlenu i składników odżywczych.

Białko a bieganie

Przyjęło się, że białka potrzebują głównie osoby uprawiające sporty wydolnościowe, kulturystykę, fitness. Nie jest to prawda, wszyscy sportowcy, w tym biegacze, muszą dbać o odpowiednią ilość białka w diecie. Zimą ważne jest pokrycie zapotrzebowania na pełnowartościowe białko będące źródłem aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie potrafi sam wyprodukować. Przecież aminokwasy są budulcem naszych mięśni, wspomagają regenerację po intensywnym wysiłku fizycznym.

A czy tylko profesjonalni sportowcy potrzebują większych ilości białka? Nie! Wszystkie osoby, które żyją aktywnie, potrzebują go więcej. Białka budują powierzchnie stawowe, więzadła, które mocno nadwyrężamy podczas aktywności fizycznej. Wpływają też na układ odpornościowy i prawidłową regenerację po treningu. Niedobór białka w diecie zwiększa ryzyko kontuzji i zmniejsza zdolność wysiłkową.

Oczywiście ze wszystkim można przesadzić – również z białkiem. Biegacze powinni dostarczać ok. 1,2-1,4 g białka na kilogram masy ciała. Oczywiście wszystko uzależnione jest od charakteru treningu, stażu zawodniczego i celu diety. Zalecaną ilość białka dziel na mniejsze porcje i dostarczaj regularnie przy różnych posiłkach w ciągu dnia.

Jedz zdrowo i smacznie!

zobacz inne