fbpx

Co jeść latem?

Latem tak już jest. Gorąco, upał, momentami apetyt nie do końca dopisuje. A jeść trzeba! Bo przecież sama wysoka temperatura może mocno wpływać na nasze samopoczucie i wydajność naszego organizmu. Należy pamiętać, żeby dostarczać mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Jak sobie z tym poradzić? Zapytaliśmy o to dietetyka.

Co najlepiej jeść w czasie upałów?

Jak zaznacza dietetyk Ewa Karpęcka z gabinetu Zdrowe Podejście, w czasie upałów należy zwrócić uwagę przede wszystkim na odpowiednie nawodnienie, ale również na właściwe odżywianie. Takie, które będzie dostarczać szereg zarówno makro-, jak i mikroskładników do naszego organizmu. W związku z utratą dużej ilości wody, tracimy również elektrolity, mające niebagatelne znaczenie w kontekście nawodnienia. Zalecane są wody wysokozmineralizowane, które dostarczają niezbędnych elektrolitów. Należy pamiętać, że woda źródlana może wpływać wręcz odwadniająco na nasz organizm – dodaje dietetyk.
 
Nie od dziś wiadomo, że doskonałym źródłem składników mineralnych oraz witamin są owoce i warzywa, stanowiące (zaraz po aktywności fizycznej) podstawę aktualnej Piramidy Żywienia i Aktywności Fizycznej. Warto wybierać szczególnie te sezonowe. Produkty te można wykorzystać do przygotowania lemoniady, domowych lodów lub koktajlu warzywno – owocowego na bazie kefiru, co zapewni nam dodatkowe uczucie chłodzenia. Również dodatek ziół o działaniu chłodzącym, m.in. mięty, bazylii czy szałwii, będzie wpływał korzystanie na nasz organizm – radzi Ewa Karpęcka.
 
I dodaje, że innymi propozycjami posiłków mogą być chłodniki na bazie warzyw oraz sałatki warzywne, bądź warzywno-owocowe z dodatkiem węglowodanów złożonych (np. makarony, kasze, ryż, pieczywo). Nie można zapominać o białku, np. serach, drobiu, ryb, nasionach strączkowych oraz niewielką ilością tłuszczów, najlepiej tych roślinnych, np. olej lniany, orzechy włoskie, pestki dyni. Pamiętajmy o tym, aby nasze posiłki były pełnowartościowe, aby nie narażać się dodatkowo na niedobory makro- i mikroskładników, mogące przyczyniać się do osłabienia organizmu w czasie nadmiernych temperatur.

Wysoka temperatura nie musi oznaczać rezygnacji z treningu

Wiele osób w czasie upałów odpuszcza wszelkiego rodzaju ćwiczenia. I jeśli tylko widzimy, że rzeczywiście nasz organizm potrzebuje takiej przerwy, nie ma co przesadzać i lepiej darować sobie niektóre aktywności. Zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi trening na świeżym powietrzu i w pełnym słońcu. Jeśli jednak czujemy na siłach, musimy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu – czyli o nakryciu głowy, odpowiednim stroju i regularnym nawadnianiu organizmu. Po treningu warto uzupełnić siły i posilić się m.in. proteinowymi przekąskami, które szybko dostarczą nam sporo składników odżywczych i zaspokoją nasz głód.

Jakiego jedzenia unikać przy wysokich temperaturach?

Wysokie temperatury nie sprzyjają spożywaniu potraw ciężkostrawnych. Jak mówi dietetyk Ewa Karpęcka, z pewnością warto ograniczyć produkty tłuste, a także pomyśleć o odpowiednim rodzaju obróbki termicznej potraw. Polecane metody to gotowanie, gotowanie na parze i pieczenie. Pamiętajmy, iż smażenie wpływa na ciężkostrawność potrawy, może pogarszać nasze samopoczucie i obciążać układ trawienny. Warto również zrezygnować z dodatku ostrych przypraw, które działają rozgrzewająco. Nadmiar soli i cukru w diecie będzie również potęgował uczucie pragnienia, dlatego słodycze, fast-foody oraz nadmiernie słone potrawy nie są zalecane – dodaje dietetyk.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *