Droga na sportowy szczyt!

W sportach walki bardzo ważna jest pewność siebie. Zawodnicy wchodzą na ring i niczym bogowie czekają na morze oklasków, krzyki pełne uwielbienia i nawoływań do walki. Ich wzrok zabija, są głodni zwycięstwa, każdy mięsień boskiego ciała jest gotowy na ostateczne starcie. Ale, co kryje się pod spodem? Czy to maska, którą nakładają na potrzeby walki, czy tacy pewni siebie i boscy są naprawdę, na co dzień? Pewnie zauważyłeś, że pewność siebie rzeczywiście przekłada się na wszystkie dyscypliny sportowe. Wiara we własne możliwości i zaufanie do siebie samego jest podstawą wyznaczonych celów. Nie ważne, czy chodzi o bieganie, tenis, czy kulturystykę. Głowa i ciało muszę za sobą nadążać.

Siła NIE w mięśniach, a w głowie

Co widzimy patrząc na sportowca? Jego wyrzeźbione ciało, smukłą sylwetkę, siłę. Twarz zmęczoną od wysiłku. Widzimy też pot, który często miesza się ze łzami rozczarowania. A czy wiesz, co dzieje się w jego głowie? Czy jego umysł jest tak samo silny, jak mięśnie?

Sportowcy zapominają o tym jak wiele już potrafią, ile rzeczy już zrobili, jak długą drogę już przeszli. Dlaczego? Bo automatycznie skupiamy się na rzeczach, które możemy poprawić, na tym co nam nie wyszło, albo na tym czego jeszcze nie umiemy. Tak samo sportowcy. Umysł to jeden z największych przeszkadzaczy w drodze po zwycięstwo. Ale można go trenować, tak samo jak swoje ciało.

Jakie aspekty mentalne potrzebne są do skutecznego działania, a w końcu do zwycięstwa? Należą do nich między innymi koncentracja, czy regulacja własnego pobudzenia psycho-fizycznego. Aby poznać swoje mocne strony oraz rezerwy i móc nad nimi pracować przydatne mogą okazać się spotkania z psychologiem sportowym. Osoba taka może ukierunkować sportowca na odpowiednie rozwiązania i wskazać skuteczne metody rozwoju sportowego w sferze mentalnej.

Bierz przykład z Małysza

Najbardziej popularną i medialną współpracą na linii sportowiec – psycholog była praca Adama Małysza z profesorem Janem Blecharzem. Nasz mistrz olimpijski pod presją pasma sukcesów i oczekiwań dosłownie całej Polski potrzebował profesjonalnego wsparcia. Nie wstydził się swoich słabości i mówił głośno o tym, że pewność siebie i lepszą koncentrację zdobył właśnie dzięki psychologowi sportowemu.

Są też sportowcy samoświadomi i zorganizowani. Tacy, którzy znają siłę jako może dać im umysł, ale nie potrzebują osoby, która będzie im tę wiedzę przekazywać. Robert Korzeniowski sam stosował techniki mentalne, które jak wiemy bardzo skutecznie pozwoliły mu osiągnąć sukces.

W ostatnim czasie coraz więcej jest psychologów pracujących ze sportowcami. Zmienia się również podejście samych zawodników do treningu mentalnego i do osób, które się w nim specjalizują. Sportowcy stają się bardziej świadomi korzyści wynikających ze współpracy z psychologiem sportowym.

4-1 dla pochwał

Umysł odgrywa bardzo ważną rolę. Często o zwycięstwie decydują szczegóły, a rezerwy tkwią właśnie w głowie. Sportowcy podkreślają, że w decydujących momentach rywalizacji to właśnie silna psychika przynosi zwycięstwo. Więc dlaczego psychologia sportu jest wciąż tak mało popularna? Przecież pewne aspekty mentalne można trenować na treningu fizycznym.

Ciekawe są również założenia, jak powinno pracować się ze sportowcami, tak żeby ich motywować, a nie demotywować. Warto wspierać jego mocne strony, pomagać mu je wykorzystać, ale jednocześnie zachęcać do rozwoju umiejętności słabiej rozwiniętych. Sportowcy powinni być częściej chwaleni niż ganiani. Podczas nauki młodych zawodników sugeruje się stosowanie pochwał w stosunku do uwag krytycznych w proporcji 4-1.

Białko dla silnej głowy

Jak wspierać umysł? Jak dodać energii fizycznie i mentalnie? I jak mogą w tym pomóc Chicksy?

Badania wskazują na to, że białko wysyła do mózgu silny sygnał sytości, a dieta bogata w proteiny sprawia, że jemy mniej kalorii i łatwiej nam się pozbyć tkanki tłuszczowej. Dodatkowo dieta bogata w białko, zastępujące węglowodany, pomaga obniżyć ciśnienie krwi.

Jak widzicie połączenie treningów fizycznych i treningów mentalnych połączone z bogatą w białko dietą może zagwarantować sportowy sukces. Polecamy Chicksy, jako uzupełnienie białka. Bo tylko Chicksy to 200 g kurczaka w 100 g naszego produktu!

zobacz inne